ToekomstStrategie

Over strategie wordt meestal moeilijk geschreven en nog moeilijker gedacht. Ik hou daar niet zo van. Vaak is er binnen organisaties al een sterk latent gevoel aanwezig van de richting die men uitwil. Die richting komt dan voort uit de interne energie, de identiteit van de organisatie.

Ik werk al 25 jaar in de marketingcommunicatie en heb al ontelbaar veel merken geholpen om na te denken over wie ze zijn en hoe ze die identiteit actief kunnen maken. Ik schrijf er ook veel over. Soms kritisch, soms bemoedigend. Mijn stellige overtuiging is dat we bezig zijn met een betekenisrevolutie binnen de marketing. Oude trucjes werken niet meer. Sterker nog: merken werken vaak niet meer. Benchmarking is uit de tijd. Veel bedrijven zijn op dit moment niet erg toekomstbestendig. Ze zijn georganiseerd en communiceren op basis van verouderde ideeën, hangen nog aan successen uit het verleden. Het draait de komende jaren om intrinsieke betekenis van producten en diensten. Waarom ben je ooit opgericht, wat drijft je als organisatie? Wat wil je de maatschappij werkelijk bieden?

Met dat soort vragen help ik je graag. Dan is strategie ook helemaal niet zo moeilijk. Je hebt een identiteit, als organisatie. Er is een markt. En er zijn doelgroepen. Meer is er niet. Wie de zin van zijn eigen bestaan goed doorheeft, hoeft alleen maar zijn pad te lopen.

Concreet help ik je om die identiteit opnieuw te ontdekken en zodanig te herformuleren dat er weer energie uit komt, dat hij noopt tot nieuwe actie.

Strategie, dat is voor mij het toekomstbestendig maken van organisaties.

Kijk eens bij de 10 van Tom voor verdere inspiratie.

 

 

<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

  ga(‘create’, ‘UA-1191586-4’, ‘auto’);
  ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>