Over Tom Kniesmeijer

Ervaring: Na een korte periode als communicatietrainer adviseer ik als toekomstpsycholoog al 25 jaar opdrachtgevers over Identiteit & Context: hoe blijf je als organisatie dicht bij je identiteit en manifesteer je jezelf toch sterk binnen een continu veranderende wereld. Ik heb talloze presentaties en workshops gegeven, voor kleine groepen en grote zalen, voor grote bedrijven en kleine non-profit clubs, en doe dat graag. Daarnaast help ik organisaties om die identiteit, de visie en de missie, opnieuw te beschrijven in termen die bij de tijd passen. De essentie vinden (zowel van de identiteit als van de tijdgeest) en die mooi opschrijven, dat is wat ik erg goed kan.

Specialisatie: Toekomstpsychologie. Organisaties helpen met visie en missie en het omzetten daarvan in dagelijks gedrag binnen de organisatie. Zingevingsfitness ondersteunen. Plaatsing van producten en diensten binnen de tijdgeest en productinnovatie. Trendpresentaties, workshops, motivatietrainingen en strategische second opinion. Sterk in snelle analyse en hoge druk strategiesessies.

Drijfveer: Mensen en bedrijven hun unieke kracht laten (her)ontdekken en ze de potentie van de toekomst tonen.

Specifieke ervaring: Na mijn studie Psychologie werkte  ik als freelance communicatietrainer, was ik strateeg bij reclamebureaus als BBDO, TBWA en JWT. Eind 2006 startte ik mijn eigen consultancy, als trendwatcher en toekomstpsycholoog. Weten wat het verschil tussen de twee is? Kijk dan het filmpje op deze pagina. Ik heb voor vele grote en kleine organisaties gewerkt. Om er een aantal te noemen: Aids Fonds, Axent, BMW, Campari, Crédit Agricole, Douwe Egberts, Edet, Essent, Florence Zorg en Advies, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Nederlandse Spoorwegen, Nestlé, PROOLeiden scholengroep, Provincie Brabant, Provincie Gelderland, Rabobank Utrecht, Samsonite, Sanoma, Stad Utrecht, T-Mobile, UVA en VU, Weekbladpers.

tomkniesmeijer

Publicaties:

2009: De Seizoenen van de Tijdgeest.

2011: Het Matje. Zingevingsfitness

2012: ‘Ondernemen op het matje’, hoofdstuk in Bloei!,  samenstelling en redactie Kees Klomp

2013: ‘Merk en context’, hoofdstuk in Branding NL, redactie Andy Mosmans.

Andere activiteiten: Initiator TrendRede, bestuurslid VEA (branchevereniging Ned. communicatie-adviesbureaus), columnist, voorzitter innovatiecommissie VEA, bestuurslid Vereniging van Creatie, opiniemaker www.joop.nl en voorzitter van de Effie Jury bewustwordingscampagnes.

Drie maanden per jaar schrijf ik of begeleid ik organisaties die de wereld verbeteren.

Media: Ik spreek graag en veel op congressen en seminars en treed op in de media als deskundige op het terrein van communicatie en de toekomst.

trends tijdgeest trendwatching seizoenen forecasting strategie tom kniesmeijer consulting toekomst toekomstdenken vooruit kijken visie missie creatiespiraal creatiecirkel

<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);  ga(‘create’, ‘UA-1191586-4’, ‘auto’);
  ga(‘send’, ‘pageview’);</script>