Over Tom Kniesmeijer Strategie

Als toekomstpsycholoog specialiseer ik me in hoe mensen omgaan met veranderingen. In hun persoonlijke leven, als consument en als burger. Maatschappelijke trends weet ik daardoor als geen ander te duiden. En ik kan ze zeer concreet maken. Zodat je begrijpt welke stappen je concreet kunt zetten. Ik help organisaties zich voor te bereiden op de toekomst en alle verandering die onvermijdelijk – en kansrijk – is. Ik ben psycholoog, heb twintig jaar ervaring als communicatiestrateeg en heb me geprofileerd als trendwatcher. Daaruit komen de volgende drie basisdiensten voort:

  • Lezingen over Trends, de TrendRede of ‘De BetekenisRevolutie’Toekomstige-stad-is-organisch-gepland2-300x300
  • Workshops: ‘Van Trend naar Strategie’ of ‘Update Identiteit’
  • Het herijken van visie, missie en strategie en het Mooi Verwoorden daarvan.

Laat jouw organisatie zich teveel sturen door externe verwachtingen van klanten, overheid, concurrentie of belangenorganisaties? Dan is het tijd om de identiteit te versterken. Of verliest jouw bedrijf de aansluiting met de tijdgeest, heeft het de doelgroep niet meer scherp voor ogen en hobbelt het achter de ontwikkelingen aan? Als je vragen hebt over de Identiteit en/of de Context van je organisatie, dan moet je bij mij zijn.

Als psycholoog geef ik al meer dan 20 jaar strategisch communicatieadvies, eerst als MT lid bij de grotere communicatiebureaus (FHV, PPGH, TBWA), sinds 2006 vanuit TKS. Daarnaast profileer ik me vanaf begin jaren 90 als trendwatcher – in 2010 werd ik zelfs genomineerd als Trendwatcher van het jaar. Al naar gelang de behoefte kunnen we daarom bij de identiteit of bij de context starten. Wat brengt de toekomst, hoe gaan mensen – binnen en buiten jouw organisatie – om met verandering, hoe kun je ze daarin begeleiden en sturen?

In De Seizoenen van de Tijdgeest (2009) leg ik uit hoe en waarom de tijdgeest zo om de vijf jaar omslaat en welke lessen we daaruit kunnen leren. Mijn stellige overtuiging is dat niet alleen een bedrijf, maar ook de samenleving verder komt wanneer we onze context beter leren doorgronden.

In 2010 nam ik het initiatief voor tot de TrendRede: “Door hun krachten te bundelen brengen 12 vooraanstaande trendwatchers Nederland een optimistische boodschap ten aanzien van de toekomst.” Er zijn er ondertussen al acht geschreven en gepresenteerd. Het is een groeiend fenomeen waar ik erg trots op ben.

Het Matje. Zingevingsfitness (2011) gaat over persoonlijke groei, over organisatieverandering en groeikracht. Zingevingsmarketing is van toenemend belang voor bedrijven.

Zomaar wat kwesties waar ik bij help:

“We zoeken naar groei en willen onze marketingstrategie nieuwe impulsen geven”

“We willen weten wat de klant van morgen van ons verwacht..”

“We stapelen de veranderingen, maar uiteindelijk verandert er niks..”

“Hoe vertalen we onze merkwaarden zo dat er ook intern energie uit komt?”

“We willen fris naar onze visie kijken..”

“Kun je onze medewerkers nieuwe inspiratie bieden?”

<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

  ga(‘create’, ‘UA-1191586-4’, ‘auto’);
  ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>